Skip to content

Tijd voor actie! (model bouwen)

november 15, 2010
by

Na drie weken denken is het tijd geworden voor actie! In de afgelopen weken heb ik veel op internet gezocht naar alle projecten die al werden gedaan met spiegels en zonlicht. Nu ben ik er achter gekomen dat de officiële naam voor onze ‘zonnespiegel’ heliostaat is, dat er al heel wat mensen zelf heliostaten aan het bouwen zijn en dat er veel ontwikkeld wordt.

Zo kwam ik op een site terecht van Rob. www.iwilltry.org is eigenlijk de Australische versie van ZininZelfdoen. Heliostaten, rocketstoves, alles is er op te vinden.

Ook vond ik de site van meneer Hassler, een Oostenrijker die een duidelijke uitleg over heliostaten op zijn site heeft staan. Ook legt hij uit hoe hij de arduino gebruikt om het ding aan te sturen. www.solbot.at

Op de site van Gabriel vond ik de beste uitleg tot nu toe. Hij heeft zelf een heliostaat gebouwd en op zijn site een hele handleiding gezet hoe je er zelf een kunt bouwen. Het is geen beknopte beschrijving, maar er staan heel veel nuttige tips bij. www.cerebralmeltdown.com

Vorige week heb ik een beging gemaakt met het eerste model. Dit om te testen of de arduino code die we tot dusver hebben al bruikbaar is voor onze heliostaat. Eerst heb ik een autospiegel gesloopt (zie foto) en getest hoe deze werkt. Het zit mooi in elkaar! Maar omdat er een gewone motor wordt gebruikt is er geen feedback en dus is dit niet geschikt voor de heliostaat.

Deze week ga ik een model maken van 2 stappenmotors die de spiegel laten bewegen in een Cardanische ophanging. Op deze manier is er controle over de positie van de spiegel en kan de spiegel vrij draaien. De foto’s volgen nog!

7 reacties leave one →
  1. isaac permalink
    november 27, 2010 9:32 pm

    He Inge,

    Gaaf man,wat jullie aan het doen zijn. Heel leuk om te zien, Is daan ook hierbij betrokken?

    Grtz.

    Isaac

    • lnge permalink
      november 29, 2010 12:44 pm

      Hai Isaac,

      Ja, Daan is er zeker bij betrokken.
      Het is mijn afstudeerproject maar hij begeleid me.
      Hij had dit idee al een tijdje liggen en ik werk het nu voor hem uit.

      Groeten,
      Inge

  2. Marco permalink
    maart 28, 2011 8:42 pm

    Dag Inge,

    Na wat gegoogle kwam ik hier uit. Klopt het dat je bezig bent met een spiegel voor het weerkaatsen van zonlicht? Ik liep al een tijdje met de wens voor zoiets om in de namiddag zon in mijn tuin te houden. Ik dacht aan een spiegelconstructie op een dakkapel van de achterburen, waarbij ik met afstandbediening de spiegel kan richten. Stroomvoorziening door zonnepaneeltjes icm accus zodat het mijn buren geen strook kost. Ik ben dus wel benieuwd wat jullie maken.

    Marco,Alkmaar

    • lnge permalink
      maart 30, 2011 10:35 am

      Hallo Marco,
      Wat leuk dat je ons gevonden hebt via google. Het klopt dat ik daar mee bezig ben. En inderdaad ook met zonnepaneeltjes en een accu, zodat het zelfvoorzienend is in het stroomverbruik. Het product wat ik ontwerp is bedoeld voor in de tuin en niet op het dak, maar met wat aanpassingen zou je dat er wel voor kunnen gebruiken.
      Wij werken met een arduino, zodat de heliostaat zichzelf richt op het gewenste punt een mee draait. Het doel kun je zelf instellen zodat je langer zon hebt op de plek waar je het wilt hebben.

      Ik zal vandaag of morgen een nieuw berichtje posten met de huidige stand van zaken.

      Groeten,
      Inge

  3. Marco permalink
    april 4, 2011 8:07 pm

    Ben benieuwd naar de laatste stand en of er al een werkend proefmodel te verwachten is. Het is weer voorjaar met de zomer voor de boeg.. met hopelijk veel zon.

    • lnge permalink
      april 17, 2011 3:51 pm

      Hallo Marco,

      De afgelopen weken waren even stressen omdat ik mijn afstudeerverslag in moest leveren maar nu ben ik bezig met het bouwen van het werkende proefmodel! De software is nog niet helemaal uitgedokterd maar het frame ligt in de werkplaats. Ik ben vandaag begonnen met het in elkaar zetten en het werkt eigenlijk net zo (gemakkelijk) als een ikea kast! Ik het het opgebouwd uit Item-profielen (www.item24.com).
      Morgen maak ik er foto’s van en dan zal ik een nieuw stukje posten!

      Groeten,
      Inge

  4. Marco permalink
    april 21, 2011 8:23 pm

    Nou, over zon hebben we nu niet te klagen want het lijkt wel al zomer. Kan mij dan voorstellen dat je niet binnen wilt zitten om e.e.a in elkaar te zetten. Maar als je wat foto’s hebt wil ik ze graag zien. Groetjes Marco (marco@mapo.demon.nl)

Geef een reactie

