Skip to content

3D printer eindelijk in aanbouw!

september 14, 2010

Eindelijk is het dan zover, de 3D-printer is in de maak! Na lange vertraging en veel gedoe zijn we begonnen met de bouw van twee Shapercube 3D-printers.  Een voor buurman Jonas en een voor ZininZelfdoen. We bouwen de printers niet op de werkplaats, maar bij FabLab utrecht. Daar is het wat schoner en daar weten ze al veel van deze machines. We hebben totnogtoe vooral zitten puzzelen met aluminium delen die aan elkaar moeten worden verbonden. We gaan uit van een dag in de week klussen, waarbij we uitgaan van totaal een dag of zes. In principe werken we op vrijdag, dus dan ben ik niet op de werkplaats.

De 3D printer, hieronder in actie te zien, is vooral handig als je onderdelen wil maken, die niet zomaar in de winkel te koop zijn omdat ze voor een eigen ontwerp zijn. Het gaat dan vooral om onderdelen aan de binnenkant van een product. Dus, een hoekstukje om delen te verbinden, of een bakje waarin je een stukje electronica in wil verwerken bijvoorbeeld. Je kunt ook onderdelen vervangen die stuk zijn gegaan.
De printer print ABS-kunstof onderdelen van max 200X200X100mm. Gaaf toch!
klik voor video

Ik verwacht dat over een jaar of 5 dit soort printers al bij veel mensen in de schuur of op het bureau zullen staan en dat over een jaar of 10 zelfs bij de meeste mensen thuis te vinden zijn. Je kunt producten die anderen ontworpen hebben dan zo op je bureautje uitprinten!

5 reacties leave one →
  1. september 16, 2010 1:02 pm

    Hi Daan,
    Zeer gaaf dat dit open source mogelijk is.
    Maarre… als ik zelf nu geen energie wil steken in het bouwen van printer, maar meer in het gebruik ervan: kan ik er 1 aanschaffen?
    Zo ja, welke zou ik het beste kunnen aanschaffen?
    Aan welk kostenplaatje zou ik moeten denken?
    Is ‘gangbare’ ontwerp software voldoende als input of moeten engineers een specifiek softwarepakket onder de knie zien te krijgen?

    Vraag is omdat ik samenwerk met een bedrijf in Spanje aan (drijf)technolgie en ik van mening ben dat dat proces versnelt kan worden als we de prototypes in 3D kunnen printen.
    2D blijft een interpretatie en dat helpt meestal niet om elkaar sneller te begrijpen..

    Groet, Jeroen

    • september 16, 2010 1:41 pm

      ha jeroen!,

      ik snap als ontwerper de 2D- 3D communicatieverschillen ja

      Je kunt er ook een aanschaffen die al in elkaar zit, al dan niet open source, zoals deze http://www.nextfabstore.com/servlet/Detail?no=15, makerbot heeft ze volgens mij ook kant en klaar.
      Welke je het beste kunt aanschaffen hangt sterk af van je budget en je wensen. Ze gaan van 700 (zelfbouw) tot in de tonnen.

      Ik kan niet precies je communicatieproces beoordelen, maar wellicht is de eenvoudigste oplossing in ieder geval eerst te experimenteren met shapeways, dat is een soort 3D postorder. Je kunt gewone bestanden gebruiken.

      groeten
      daan

  2. Jeroen permalink
    september 20, 2010 8:32 pm

    Hi Daan,
    Dank voor de info. Ga er verder in duiken!
    Was zaterdag trouwens bij ENVIU (www.enviu.org) in R’dam en daar zijn ze er ook 1 aan het bouwen. Ik zal je blog doorsturen, altijd elkaars ervaring te kunnen delen!

    Maar eerst eens iets van http://www.shapeways.com/about/how_does_it_work bestellen is ook een goed idee!

    Jij bent ook vast op 1 oktober bij het 10jarig bestaan van JongeHonden?

    Grt. Jeroen

  3. oktober 3, 2010 1:47 pm

    Daan, mocht het niet lukken kan je er altijd nog 1 kopen: http://www.pp3dp.com/
    (zie ik het Technisch Weekblad http://www.tw.nl)

Geef een reactie

